Doorgaan naar hoofdcontent

Het wankelste evenwicht - 2 -

Lees het artikel De kans op een kernoorlog en waarom die er wel/niet komt. Beantwoord daarna de vragen.

Leerdoel:
O Ik herken argumenten
O Ik benoem het verband tussen argumenten
O Ik kan argumentatie kort samenvatten


Woordenschat:
de theorie = de verklaring (al dan niet wetenschappelijk)
de daad bij het woord voegen = doen wat je zegt
geheid = zeker
intercontinentaal = tussen de continenten

BK 2

1. Wat maakt Noord-Korea een gevaar voor de V.S.?

2. Tijdens de Koude Oorlog kwam er geen echte oorlog door mutual assured destruction. Leg uit wat hiermee wordt bedoeld.

3. Kun je de verhouding India-Pakistan vergelijkingen met de verhouding Noord-Korea - V.S.? Leg uit. 

4. Hoe schat de schrijver de slagkracht van Noord-Korea in? 

GT 2 / BK 3

1. Hoe verklaart de tekst het zeldzame gebruik van kernwapens?

2. Welk gevaar noemt de schrijver dat ondanks elk evenwicht blijft bestaan?

3. Wat is de impact op de aarde van gebruik van kernwapens?

4. Wat zal afgaand op de tekst voor de wereld een reden zijn om wel/niet toe te staan dat een land kernwapens heeft/ontwikkelt?

HV 2

1. Waarom lijkt de theorie van mutual assured destruction voor de Korea-expert een aannemelijke verklaring voor het uitblijven van oorlog tijdens de Koude Oorlog?

2. Wat is het verschil tussen de begrippen mutual assured destruction en balance of terror

3. Kun je verklaren waarom maar weinig landen over kernwapens beschikken?

4. Kun je verklaren waarom het voor de genoemde landen met kernwapens wel acceptabel is dat zij ze hebben?


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.